others/special
اطاعت از ولایت‌ فقیه

حضرت آیت‌الله جوادی آملی

اطاعت از ولایت‌ فقیه

از یک سو ولایت فقیه، مقوله‌ای فقهی است و از سوی دیگر، مقوله‌ای کلامی. حتی ابعادی عرفانی نیز می‌یابد. در این نوشتار، به دو وجه توأمان کلامی/ اعتقادی و فقهی ولایت فقیه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی می‌پردازیم.
ولایت‎فقیه، ولایت رسول‎الله

گفت‎وگو با آیت‎الله هادوی‎تهرانی

ولایت‎فقیه، ولایت رسول‎الله

نباید اشتباه شود که مرحوم جناب خویی بحث ولایت فقیه را نپذیرفتند و امام پذیرفتند. چراکه ما هیچ فقیهی را در تاریخ شیعه نداریم که بحث ولایت فقیه را کلا منکر باشد، بلکه بحث برسر حدود و اختیارات فقیه است.
ولی‌فقیه و اتصال به ملکوت

خوانش علامه طهرانی از ولایت‌فقیه

ولی‌فقیه و اتصال به ملکوت

بحث از «ولایت فقیه»، بحث از مشروعیت تعیین تکلیف برای مردم است؛ یعنی بحث از جواز و عدم‌جواز تصرف از ناحیه فقیه و بحث از وجوب یا عدم وجوب تبعیت از ناحیه مردم.
ولی‎فقیه، انبیاء و مردم

درآمدی بر خوانش صدرایی از ولایت فقیه

ولی‎فقیه، انبیاء و مردم

مهم‌ترین خدمت صدرا به فلسفه سیاسی اسلام، آن‌جاست که با ارائه گونه‌ای از حکمت نظری و جهان‌بینی در دستگاه فلسفی خود، نوعی از حکمت عملی و جهان‌سازی را نیز پیش روی ما می‌نهد که در آن، بیش از هرچیز...
ولی‎فقیه سرپرست اقامه کلمه توحید است

گفت‎وگو با حجت‎الاسلام پیروزمند

ولی‎فقیه سرپرست اقامه کلمه توحید است

آن کسی که به‎عنوان ولایت فقیه در راس هرم قدرت قرار می‏گیرد، بیشترین وظیفه را درمورد پیاده کردن وظایف حکومت برعهده دارد. یعنی رسالت و مأموریت ولی فقیه در راستای رسالت و مأموریت حکومت اسلامی تعریف می‏شود.
دین حداکثر حکومت حداکثر

نگرش فرهنگستان علوم اسلامی

دین حداکثر حکومت حداکثر

به‎نظر فرهنگستان، نقش اصلی دولت، «سرپرستی توسعه انسانی و تکامل اجتماعی و هماهنگ‌سازی همه شئون حیات جامعه در جهت رسیدن به مقصدی خاص» است که این مقصد در نظام‎های الهی، توسعه پرستش و تقرب الهی است.
دست خدا

مبنای مشروعیت حکومت از دیدگاه امام(ره)

دست خدا

اندیشمندان مسلمان شیعه درباره مبنای مشروعیت سیاسی یکی از این سه دیدگاه را داشته اند: دیدگاه نخست، نصب از جانب خداوند؛ تقریبا دیدگاه همه فقیهان و اندیشمندان شیعه، از ابتدا تا دوره تجدد و بسیاری از متفکران معاصر بوده است.
ولایت فقیه و حکومت اسلامی

اندیشه حضرت امام خمینی(ره)

ولایت فقیه و حکومت اسلامی

نگاه امام خمینی‌(ره) به مسئله ولایت فقیه را باید نگاه ‌حقوقی اجتماعی دانست، زیرا مبتنی بر نیاز اجتماع به نهاد حکومت و دولت برای اداره جامعه است و حقوق اساسی مردم برای داشتن دولتی کارآمد را در نظر دارد.
ولایت فقیه؛ ظهور اسلام ناب محمدی

ولایت فقیه؛ ظهور اسلام ناب محمدی

ولایت فقیه، مهمترین دستاورد قیامِ بزرگ‌مردِ تاریخ تشیع حضرت امام خمینی(ره) است. قیامی که در آن غبار عزلت و گوشه‌نشینی از فقه شیعی رخت بربست و اسلام انقلابی - اجتماعی که صورت حقیقی اسلام ناب است، ظهور پیدا کرد.
ولایت‎فقیه یک اصل بدیهی است

گفت‎وگو با دکتر نجف لک‌زایی

ولایت‎فقیه یک اصل بدیهی است

از نظر امام، ولی فقیه باید دین‎شناس باشد یعنی علاوه‎بر آن‌که در فقه دارای قدرت اجتهاد است باید در حیطه معارف دینی نیز صاحب نظر باشد. لذا با آن فرمایش ملاصدرا که گفته باید در فقهین دارای نظر باشد، منافاتی ندارد.
ساختار حاکمیت ولی فقیه از منظرآیت‌الله طهرانی

ساختار حاکمیت ولی فقیه از منظرآیت‌الله طهرانی

آیت‌الله حسینی طهرانی در باب نوع حکومت اسلامی و چگونگی ساختار نظام حاکم دارای نگرشی خاص و بدیع بودند که با صورت حاکمه امروز متفاوت است و در کل می‌توان گفت که با نظریات قرن بیستمی تفاوت جوهری دارد
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی